בית חב"ד ברנו - צ'כיה

יהדות במאור פנים

א-ה 10.00-13.00

תמיד זמינים עבורכם גם בטלפון

תחפושות שחושפות

חג הפורים על שלל תחפושותיו נועד להזכיר לנו שכל ההתפלגויות, המחלוקות, המגזרים והעדות, אלו שכל כך חוצצים ומפרידים בינינו, אלו רק תחפושות. אם רק נדע להתעלם מהן, נגלה את זהותנו האמיתית..

כמי שעושה בהם שימוש קבוע, תאמינו לי שאין לי שום דבר נגד מדים או בגדי עבודה. להיפך, אני מבין היטב את נחיצותם. בלעדיהם כיצד נדע מי שוטר ומי מאבטח, מי רופא ומי סניטר.

למרות זאת, כל שנה, בתקופה זו של שלהי החורף, כשניתן כבר להרגיש את הקיץ מעבר לפינה, קשה לי שלא להשתעשע במחשבות על עיצובם מחדש של מדי העבודה שלי, לגרסה, ככה, אולי קצת מאווררת יותר…

אך אל דאגה, גם עד שזה יקרה, וזה לא, ממש לא משנה כמה מחממים ומסרבלים יהיו, לא כל כך מהר אני הולך לוותר עליהם, ולא רק בגלל שמירת המסורת וקדושת המנהג, אלא גם בזכות השירות המדהים שהם עושים בשבילי.

הרי לא משנה כמה כוכביות יזהירו "המציג הוא שחקן ואינו רופא", די עדיין בחלוק לבן אחד כדי להפוך את העומד מולנו לדמות סמכותית ואמינה. שלא לדבר על כוחו המדהים של אפוד זוהר או כובע מצחייה. אתה רק צריך ללבוש את הבגד הנכון, וחצי מהדרך כבר עשית.

הבעיה היא שזה לא נעצר כאן. מספיק זוג משקפים עגולות וקצת קרחת כדי שנגבש דעה נחרצת על האדם העומד מולנו כליברל נאור ומשכיל. או לחלופין די בחולצה משובצת וזוג סנדלים כדי שנהיה בטוחים שהוא פטריוט מאמין ונלהב.

כל כך קל ליפול בפח המטעה הזה של המראה החיצוני, של התדמית המתייגת. הלוואי והיה לנו יום אחד בשנה שהיה מזכיר לנו שכל זה הוא רק תחפושת, ושבסופו של דבר, מתחת לבגדים, מאחורי המסכות, מסתתר בן אדם, מסתתרת נשמה, שונה ומיוחדת.

בעצם יש לנו יום כזה, הלא הוא חג הפורים.

מנהג לבישת התחפושת (שלא כמנהג תל אביב בה נוהגים בעיקר לא ללבוש דבר…). הוא מנהג שעבור ההורים הוא אולי חלק מגזירות הפורים, אך עבור הילדים הוא עיקר השמחה. בעוד שעל מקורו של המנהג אנחנו לא ממש סגורים, הרי שהמסר שהוא נושא ברור ונחרץ.

ממש כמו אותם יהודים בתקופת אסתר ומרדכי, אלו שלאור השתתפותם במשתה אחשוורוש ונהירתם אחר תרבות העמים, ניתן היה לתייג אותם ככאלו שנטשו את האמונה ואת מסורת ישראל. אך ברגע האמת, כשגזירת "להשמיד להרוג ולאבד" רחפה מעל ראשם, הוסרה התחפושת, ונחשפה האמת הברורה שגם יהודים אלו "מתכנסים" ומרגישים חלק בלתי נפרד מ"כנוס את כל היהודים", וגם הם "נקהלים" יחד עם כל עם ישראל ולוקחים חלק פעיל ב"נקהלו ועמוד על נפשם".

כך, מאז ועד היום, חג הפורים על שלל תחפושותיו נועד להזכיר לנו שכל ההתפלגויות והמחלוקות, המגזרים והעדות, אלו שכל כך חוצצים ומפרידים בינינו, אלו רק תחפושות. אם רק נדע להתעלם מהן, נגלה את זהותנו האמיתית, את הנשמה היהודית המשותפת לכולנו. או אז נראה איך מאחורי התחפושות והמסיכות כולנו בעצם כל כך דומים.

שבת שלום ופורים שמח!

הרב מנחם גערליצקי
שליח חב"ד, רב שכונות הצפון החדש ת"א ומנהל מוסדות חינוך חב"ד בתל אביב.

מערכת האתר

השאירו תגובה